zamknij x

Zaloguj się

Zapomniałeś hasła?

Nie masz jeszcze konta? Załóż konto!

Dodaj odpowiedź
  • Nowe wiadomości
  • Powiadomienia
  • Zaproszenia
Skrzynka wiadomości Nowe wiadomości (odśwież listę)
Powiadomienia o odpowiedziach, komentarzach i ocenach
Zaproszenia do znajomych
birbant

Jak uważacie? Czy nazwa "Chrzest Polski [966], jest nazwą właściwą, czy nie? Jeśli tak, to dlaczego? Jeśli nie, to dlaczego??

birbant | 28 stycznia 2014 14:12:06 | kategoria: Edukacja, Gimnazjum

  • G+
  • Facebook

Zaryzykowałem pytanie z historii. Poczekam na kilka komentarzy i  wypowiem się, jeśli w ogóle doczekam się na jakąś odpowiedż. Zaznaczam, że pomimo, iż historia to moje hobby, alfą i omegą w temacie nie jestem.

0 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... odpowiedzi i komentarzy: 87 skocz do ostatniej odpowiedzi odpowiedz
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:16:08

wg mnie historycznych nazw nie mozna miezyc tymi kryteriami
jest to ustalone potoczne pojecie i to tak aby kazdy je zrozumial

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:18:24

Tak, jest nazwa potoczna i każdy wie o co, mniej, więcej chodzi. Zadałem doośc podchwytliwe pytanie. Czy ta nazwa oddaje rzeczywiśtośc?

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
qwertz

qwertz | 28 stycznia 2014 14:23:01

Jak najbardziej oddaje. Co prawda ochrzcił się wówczas tylko Mieszko I, nie cała Polska, ale od tego momentu zaczął się proces chrystianizacji.

1 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:24:00

mozna dlugo nad ta nazwa dyskutowac
np z punktu widzenia logiki (a takze rzeczywistosci poprawniejsze byloby nazwanie tego decyzja przylaczenia Polski do panst  chrzescijanskich czy cos podobnego). z punktu widzenia religii byloby to: chrystianizacja Polski. z punktu historycznego:umocnienie pozycji Polski przez przyjecie chrzescijanstwa jako religii glownej w celach strategicznych...

0 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:27:31

@qwertz
Niezbyt dobra odpowiedż.

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:28:01

@ata-ata
Nie o to chodzi.

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
qwertz

qwertz | 28 stycznia 2014 14:28:57

birbant
A co jest w niej niedobrego?

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:33:02

@quertz
@ptakwodny dał właściwą odpowiedż. W 966 roku nie było takiego państwa, jak Polska.

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:37:43

niestety mam inne zdanie na ten temat (mysle ze jakos to przezyjesz Mrugnięcie) bo gramatycznie jest dopuszczalne mowienie o faktach historycznych z punktu widzenia stanu obecnego. przynajmniej tak mnie uczono na kulturze jezyka potocznego

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
qwertz

qwertz | 28 stycznia 2014 14:38:29

Niżej wkleiłem link. Poczytaj, może się czegoś nowego dowiesz.

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
Bond007

Bond007 | 28 stycznia 2014 14:16:59

Tak.Jest krótka,zwięzła i na temat.Nie było/nie ma sensu wymyślać innych dłuższych czy skomplikowanych nazw ,kiedy możemy coś powiedzieć/nazwać prosto.

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
ptakwodny

ptakwodny | 28 stycznia 2014 14:20:54

Jest to nazwa niewłaściwa .W owym czasie Polska nie istniała. 

0 ładowanie danych... 6 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:29:38

@ptakwodny
WIELKI UKŁON W TWOJĄ STRONĘ.
Krótko i żwiężle wyjaśniłeś temat.

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:30:03

chodzilo o to  zeby "zaistniala" na arenie miedzynarodowej
o to czy istniala mozna by sie spierac. sama nazwa Polska przyjela sie duzo pozniej

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:33:42

A państwo Polan?

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
qwertz

qwertz | 28 stycznia 2014 14:34:05

Akurat tego nie byłbym taki pewien.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Etymologia_nazwy_Polska

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:35:27

@arinkao
Jak już to księstwo Polan. Za chwilę to wyjaśnię.

0 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj
qwertz

qwertz | 28 stycznia 2014 14:37:54

Jednak przeczytaj to w tym linki, może się czegoś nowego dowiesz.

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:50:03

gdzie te linki???
qwertz

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
qwertz

qwertz | 28 stycznia 2014 14:51:30

Nieco wyżej.

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
Piermaria1

Piermaria1 | 18 maja 2014 19:13:13

Poczytaj To co jest na stronie pod tym linkiem, to się wiele dowiesz:
http://3symbole.za.pl

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:22:10

To nazwa umowna,gdyz sm chrzet przyjmowal krol Polski,Mozna uznac za poprawna taka nazwe.
Czesto tez jest spotykana nazwa,,Przyjecie chrzescjanstwa''

0 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:30:29

@DarAngel
Mieszko I nie był nigdy królem Polski.

0 ładowanie danych... 5 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:31:46

formalnie nie mial tego tytulu ale faktycznie sprawowal wladze krola
birbant

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:37:02

@ata-ata
Faktycznie, to on miał większą władzę w swoim księstwie, niż np cesarz niemiecki i wielu innych władców ówczesnej Europy.

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:41:22

tez tak uwazam !!!
birbant

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:46:27

Z rozpedu napisalem krol,pierwszym krolem byl Bolus Chrobry,koronowany chyba w 1025.

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:22:18

Z tego co pamiętam Mieszko przyjął chrzest w 966 roku...

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:39:09

Nigdy bym nie przypuszczal,ze jestes jego rowiesnica@arinkaoŚmiech

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
Piermaria1

Piermaria1 | 18 maja 2014 18:55:04

Mieszko żadnego chrztu nie przyjmował, ponieważ katolicyzm nie ma uprawnień do udzielania jakiegokolwiek chrztu, gdyż jest organizacją odszczepieńczą, która wykluła się z religii żydowskiej w IV w., fałszując Przykazania Boże i do chwili obecnej podszywa się pod chrześcijaństwo.

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
jan_ek 57

jan_ek 57 | 28 stycznia 2014 14:22:36

Ja już dawno się nad tym zastanawiałem,jak można ochrzcić Państwo,przecież chrzest to jest oczyszczenie z grzechu pierworodnego,a czy Państwo, Polska, zostało oczyszczone z takiego grzechu?

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:26:25

Symbolicznie.

1 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj
Waredis1791

Waredis1791 | 28 stycznia 2014 23:24:31

To coś jak podpisanie konkordatu.

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:22:50

Chciałbyś, aby brzmiała:"Początki procesu chrystianizacji państwa polskiego":)

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:27:24

Bocca_Lupo  "Początki procesu chrystianizacji państwa polskiego" to od następnej chwili, a w danym momencie to raczej "przyjęcie.."

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:32:47

piotrek2101 Chrzest Polski w 966 roku, każdemu katolikowi kojarzy się z jednym, został przyjęty i nie uważam, żeby słowo "przyjęty" musiało być konieczne dodawane.

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:38:13

Bocca_Lupo  to dotyczyło jedynie twojego "doprecyzowania" ... po za tym coś może być tylko w danym momencie, później już są tego skutki

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:31:10

Często czytam Jóźwiaka, on twierdzi że :

" Dlaczego ta data NIE jest dobrym odpowiednikiem narodzin Polski?

1) Ponieważ państwo Polan już istniało i to przynajmniej od dziada Mieszka, Siemowita. Siemowita wymienia Gall Anonim, a odkrycia archeologów wykazały wielkie prace fortyfikacyjne w Wielkopolsce w latach 920-tych, wznoszenie jednych grodów i burzenie drugich, co wskazuje na powstanie wtedy silnego ośrodka władzy. Państwo Polan w 966 roku istniało już od przynajmniej prawie połowy stulecia.

2) Ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że Mieszko biorąc chrzest w 966 r. był już chrześcijaninem, tyle że w obrządku słowiańskim, cyrylo-metodiańskim. Wskazują na to wzmianki u Galla, który przodkom Mieszka wytyka zaledwie „błędy”, tj. wyznawanie chrześcijańskiej linii przekazu na Zachodzie podejrzewanej o herezję, a nie jawne pogaństwo. Istnieje kilka pośrednich przesłanek, które uprawdopodobniają tę hipotezę.

3) Gdyby nawet zgodzić się, że chrzest (lub re-baptyzacja) Mieszka była w jakimś sensie początkiem Państwa Polskiego, to nie jest znana data dzienna, ani tym bardziej godzina, ani miejsce tego aktu - czyli nie można określić kosmogramu wydarzenia. Wszystkie podawane daty i miejsca są wątpliwymi domysłami.

4) Ponieważ Państwo Polskie „rodziło się” kilkakrotnie - było organizowane na nowo.
Musze sie nad tym zastanowić...

0 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:34:19

poczekaj pozbieram szczękę z podłogi

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
ata-ata

ata-ata | 28 stycznia 2014 14:34:47

to mniej wiecej podobne do tego co napisalam w skrocie

0 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:31:58

To nazwa zwyczajowa, mysle ze wlasciwa bo prosta do zrozumienia Mrugnięcie z tego co mi sie wydaje z chwila chrztu chrzescijanstwo stalo sie religia panstwowa 

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:32:24

Chrzest był przyjęty tylko i wyłącznie jako dupochron zeby nie dać juz katolickim niemcom powodu do najazdu..Czyli jesteśmy katolikami z wyrachowania :)

0 ładowanie danych... 5 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:35:56

Śmiech fakt

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:38:23

Paradoksalnie jest Pierwsza i Jedyna decyzja podjęta z wyrachowania, która dała nam korzyść. Później graliśmy jak nie bohaterów, to honorowców - jak nie spoglądać, zawsze w dupę. 

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
birbant

birbant | 28 stycznia 2014 14:43:45

@Pitbull
Dokładnie.

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:44:57

Tyle to nawet ja skojarzyłam w szkole ;P

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 14:46:44

Ja byłem wtedy chory :)

0 ładowanie danych... 3 ładowanie danych... skomentuj
arinkao

arinkao | 28 stycznia 2014 14:55:28

Pitbull miałeś zakwasy i nie doszedłeś do szkoły ?

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 28 stycznia 2014 15:17:26

Zgadza sie :))) Zakwasy miałem od 4 klasy podstawówki :)

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
więcej odpowiedzi
1 2 z 2

Koszulki pytamy.pl

Podobne pytania

iblis

Koedukacyjny czyli ... mieszany :-/

2 odpowiedzi i komentarzy
labenflash

Czy istnieje słowo "samowite"?

10 odpowiedzi i komentarzy
Error

Czemu ludzie mówią PizzerNia?

8 odpowiedzi i komentarzy
opolos

Co ja mam zrobić?

3 odpowiedzi i komentarzy

Do jakiej grupy zalicza się ten archaizm?

1 odpowiedzi i komentarzy
kiszka

co to znaczy hermetyczny

3 odpowiedzi i komentarzy
saint

Skype free calls on weekends do polski

3 odpowiedzi i komentarzy

Zmienienie właściciela domeny?

1 odpowiedzi i komentarzy

Najaktywniejsi dziś

  1. 1 217,7 pkt birbantbirbant
  2. 2 167,4 pkt collins01collins01
  3. 3 135,6 pkt mk777mk777
  4. 4 123,6 pkt elsieelsie
  5. 5 107,4 pkt tadziotadzio
więcej rankingów

Eksperci w kategorii:

kobietka
Zgłoś błąd