zamknij x

Zaloguj się

Zapomniałeś hasła?

Nie masz jeszcze konta? Załóż konto!

Dodaj odpowiedź
  • Nowe wiadomości
  • Powiadomienia
  • Zaproszenia
Skrzynka wiadomości Nowe wiadomości (odśwież listę)
Powiadomienia o odpowiedziach, komentarzach i ocenach
Zaproszenia do znajomych
Bingola

Jak oceniacie stan wojenny?

Bingola | 13 grudnia 2006 09:35:41 | kategoria: Edukacja, Studia

  • G+
  • Facebook

Dla mnie bezdyskusyjnie był to gwałt na dążeniach wolnościowych Polaków. Żadne tam mniejsze zło tylko ZŁO, które oddaliło reformy w Polsce o prawie 10 lat.

3 ładowanie danych... 13 ładowanie danych... odpowiedzi i komentarzy: 63 skocz do ostatniej odpowiedzi odpowiedz
teczka

teczka | 13 grudnia 2006 12:08:31

Jestem przeciwnikiem oceniania historii wyłącznie w barwach czarno-białych. Wiele aspektów historii można ocenić w różnych odcieniach szarości. Wasze odpowiedzi są skrajne. A ja jestem pośrodku. Uważam, że dzisiejsza Polska jest dużo lepsza niż za czasów komunizmu. Uważam jednak ,że realia polityczne wtedy były takie jakie były. Nie wiadomo jak potoczyłaby się historia gdyby wtedy nie wprowadzono stanu wojennego. To prawda, w drodze do wolności mamy z tego powodu 10 lat opóźnienia, ale szybko to nadrabiamy. Natomiast zmiany w Polsce w 1989 r. były możliwe tylko i wyłącznie w wyniku dojścia do władzy w połowie lat 80-tych Gorbaczowa. Przed Gorbaczowem takie zmiany nie były możliwe, Komunizm nie liczył się z ludzkim życiem, więc gdyby historia w 1981 r. potoczyła się inaczej zapewne byłoby wiele ofiar śmiertelnych.

1 ładowanie danych... 11 ładowanie danych... skomentuj
kawagi

kawagi | 10 marca 2011 22:20:21

A II wojna swiatowa, czy tez rozbiory Polski to mamy z dwiescie lat opoznienia, Nie to nie jest argument, w dzisiejszych czasach chodzi o dwie rzeczy  --  dobra wole i informacje, reszta nie ma wielkiego znaczenia. W dzisiejszych czasach kazdy kraj moze dojsc do potegi gospodarczej jesli spelnione beda powyzsze warunki. Patrz, Chiny, Korea Pld... Izrael.. 

0 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
morda

morda | 13 grudnia 2006 12:20:21

@Bingola - pytasz, ile wtedy miałem latek - pewnie się zdziwisz, ale wtedy już miałem ok. 10 lat pracy i dlatego wiem, że wtedy produkcja wszystkiego prawie całkowicie wygasła. To nie propaganda, że w sklepach brakowało wszystkiego z powodu strajków, to po prostu była prawda. Jak można mieć co sprzedawać, jeśli to nie zostało wytworzone? Pomyślcie rozsądnie sami.

8 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 13 grudnia 2006 12:27:29

a jaki sens wytwarzać, jeśli to wytworzone idzie za darmo do okupanta?

gdyby generał był bohaterem faktycznie, to znalazłby sposób na wykołowanie okupanta bez niszczenia w społeczeństwie odruchów obywatelstwa, mógł zrobić na upartego POZOROWANY stan wojenny, w którym formalnie są jakieś tam reguły, ale żołnierze mają tajny przykaz żeby ich to waliło, jak kogoś złapią po godzinie policyjnej to mają podwieźć do celu, a nie do pierdla itd

znalazłby też sposób, żeby się wymigać od udziału w operacji czechosłowackiej

4 ładowanie danych... 9 ładowanie danych... skomentuj
lotos

lotos | 12 grudnia 2011 16:43:22

Zle pojmujesz ekonomie.Jezeli nawet dany zaklad produkowal towar i wychodzil na 0,ale dawal prace i zarobek ludziom,utrzymywal cale rodziny,to nie niszczy sie tego zrodla utrzymania.W moim miescie zaklad wlokienniczy zatrudnial 3500 osob x tylko 3=10500 osob(tak w przyblizeniu),na male miasteczko i okolice.A dzis po zakladzie hula wiatr ,sprzedane ,rozgrabione a park maszynowy byl nowoczesny,a ludzie dawno na bruku.

1 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
SJS

SJS | 6 stycznia 2012 20:56:48

Żle liczysz

Jeśli jakiś zakład produkował coś co sprzedawał poniżej kosztów produkcji to ktoś gdzieś w Polsce musiał do tego dokładać!

a niby dlaczego?

1 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
Bingola

Bingola | 13 grudnia 2006 12:28:05

@Morda, więc powinienieś doskonal też pamietać, że produkcja w wielu gałęziach stała bo nie było np. dostaw surowców, były wyłączenia energii, transport leżał, nie było benzyny itp. Przez litość nie zapytam, skąd Polska otrzymywała wtedy większość powyżej wymienionych surowców.

4 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj
Bingola

Bingola | 13 grudnia 2006 12:32:41

Całkowicie zgadzam sie z Anonimem dwa posty wyżej!
Jeżeli już nie było wyjścia to naprawdę możnabyło to zrobić łagodniej!
Dlaczego wyłączono telefony do służb alarmowych?
Dlaczego cenzurowano listy?
Dlaczego zomowcy zabierali ludziom oporniki?
I to jest najlepszy dowód, czym kierowała się WRONA!

3 ładowanie danych... 9 ładowanie danych... skomentuj
jerro

jerro | 13 grudnia 2006 12:41:52

Bingola, 25 lat po tych wydarzeniach, telefony działają, a ludzie umierają na schodach szpitala. Wartościowi ludzie wyjeżdżają nie w ramach protestu, tylko za chlebem. ARTYŚCI i TWÓRCY, tworzą i grają w reklamach, lub innych durnych serialach. Reformy gospodarcze zastąpiono określeniem "rozwiązania systemowe" i każda władza mówi, że należy je zmieniać. Ale tylko mówi. Studiuje się, jeżeli ma się pieniądze. A Solidarność tak naprawdę, rozwaliła się sama. Wiem coś o tym, bo wtedy nie byłem studentem "z głową w chmurach", tylko od 7 lat- robolem i widziałem, jak największe obiboki stawały się działaczami, bo mieli "gadane" . Nie popieram tamtych metod, ale nie jestem, tak jak Ty - jednokierunkowy.

5 ładowanie danych... 8 ładowanie danych... skomentuj
morda

morda | 13 grudnia 2006 12:43:33

Produkcja stała, bo ludzie strajkowali, nie było dostaw surowców, bo ludzie strajkowali. Nie było prądu, bo elektrycy strajkowali, górnicy strajkowali, a bez węgla było mniej prądu. Transport strajkował. A surowców ze Wschodu dostawaliśmy dużo mniej, bo Polska dzięki strajkom, nie wywiązywała się z płatności. I jeszcze dodam, jak na ironię, że pracowałem w zakładzie, w którym przerabialiśmy półfabrykaty ze Wschodu. Dostawy ze Wschodu były regularne, jak w zegarku, ale ponieważ był strajk, więc te półfabrykaty leżały nie tylko na wszystkich wolnych miejscach w zakładzie, ale także, z powodu braku miejsca, poza zakładem. Jasno więc widziałem, że produkcja stoi z powodu strajku, a nie z powodu braku dostaw ze Wschodu.

7 ładowanie danych... 6 ładowanie danych... skomentuj

anonymous | 13 grudnia 2006 12:56:44

jerro: piszesz tak, jakby przez ponad 20 z tych 25 lat przy władzy nie byli ci sami ludzie, co robili stan wojenny

solidarność rozwaliła się sama przy pomocy swoich najlepszych członków - grupowo i w skoordynowany sposób wstępujących do niej aktywistów PZPR, oraz dzięki temu, że masowo się sama represjonowała

1 ładowanie danych... 4 ładowanie danych... skomentuj
Jazzstar

Jazzstar | 13 grudnia 2006 10:23:54

Ja bym do tych opinii dołączył jeszcze wiek. Bo naprawde ręce mi opadają jak przeczytałem na przykład dziś opis mojego kolegi na gg jak to bardzo się bał tego dnia. Szkoda tylko, że miał max 2 latka wtedy.

2 ładowanie danych... 14 ładowanie danych... skomentuj
ak111

ak111 | 31 grudnia 2011 23:25:10

Ja nie oceniam, że ktoś może napisać swoją opinię o stanie wojennym. Ponieważ tą opinia jest wtłaczana przez media przez wszystkie lata jednokierunkowo. Może by tak ktoś podjął temat "Dlaczego wprowadzono stan wojenny". Nie jest to tylko jedna informacja że było zagrożenie od ZSSR. Mam tyle lat że na ten temat mogę co nieco powiedzieć. W tym czasie przed wprowadzeniem stanu wojennego pracowałem w NRD. Jeżeliby Polska nie zrobiłaby cokolwiek w tym czasie w sprawie zabezpieczenia ładu i porządku to nas wyrzucono by z roboty. Pracowało nas tam około 4500 osób. Nikt do tej pory nie próbuje wyjaśnić przyczyn wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Najłatwiej znaleźć jedną tubę i w nią trąbić. A w tym niestety przoduje nasze dziennikarstwo. Jedyną informację na temat że było coś więcej a nie tylko prześladowanie biednych patriotów znalazłem w wywiadzie reżysera Pana Kuca który wspomniał, że strzelanina w kopalni Wujek nie była spowodowana tylko jeszcze innymi sprawami, ale tego tematu w wywiadzie nie podjęto. Z mojego doświadczenia mogę stwierdzić, że dojście do władzy Solidarności nie było tak pięknie organizowane jak w tej chwili przekazują nam media. Może doczekam się analizy na temat dlaczego został wprowadzony stan wojenny. Do dziś są wtłaczane informacje dla młodego pokolenie nie rzetelne i kłamliwe.  

2 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
SJS

SJS | 6 stycznia 2012 20:53:46

To znaczy jeśli dobrze zrozumiałem te 4, 5tys osób budowało dobrobyt NRD a nie Polski?

I dlatego ta reszta jakieś tam 36 mln ludzi pracująca za najnizsze w Europie stawki nie powinna protestować?

Ten ustrój dla idiotów co go Jaruzelski z tobą budował nie radził sobie  z niczym!

PRL to pasmo powstań i protestów

1956

1970

1976

1980

Nigdzie i nikomu nie żyło się tak źle jak tu

Ale ty zarabiałeś na robotach w Niemczech i dlatego ustrój ci się podobie - wyślę twój post do wszystkich moich znajomych niech go dalej rozpropagują

 

 

0 ładowanie danych... 2 ładowanie danych... skomentuj
morda

morda | 13 grudnia 2006 10:51:00

A ja, z przekory, oceniam stan wojenny jako mniejsze zło, bo gdyby nie został wprowadzony, to dzisiaj bylibyśmy w dużo gorszej sytuacji gospodarczej. Ja pamiętam, że wtedy prawie nikt nie pracował, wszyscy strajkowali. A jak nic nie było produkowane, to nie było co sprzedawać w sklepach.
W końcu doszłoby do tego, że ludzie zaczęliby się zabijać nawzaje w walce o jakiś kawałek chleba, gdyby ktoś go upiekł. Najgorsza sytuacja byłaby w miastach, bo bez dostaw żywności(strajk!) ludzie umieraliby z głodu. Wg mnie we wzajemnoch walkach i z głodu umarłoby ok 25 mln Polaków. Dlatego oceniam stan wojenny jako mniejsze zło. Dla mnie nie podoba się tylko to, że wprowadzono go niezgodnie z panującą wówczas Konstytucją, bo stan wojenny mógł wprowadzić tylko Sejm, bo wtedy akurat obradował. Tu złamanie prawa było ewidentne.

11 ładowanie danych... 7 ładowanie danych... skomentuj
SJS

SJS | 11 grudnia 2011 22:25:17

>A ja, z przekory, oceniam stan wojenny jako mniejsze zło, bo gdyby nie został wprowadzony, to dzisiaj bylibyśmy w dużo gorszej sytuacji gospodarczej>

Generał i jego zwolennicy głupków strugają bo przecież ten budowany przez nich i chroniony ustrój nie radził sobie od samego początku z najbardziej podstawowymi sprawami bytowymi ludności.

Generał oceniając sytuację w 1981 roku udaje, że nie było wcześniej:

- powstania w 1956 roku w Poznaniu,

- tragicznych wydarzeń w 1970 roku,

- rozruchów w Radomiu w 1976 roku

i w końcu lat 1980-81 które wynikały z nieudolności systemu a nie ze  strajków,

W latach 1936-38, czyli przed wojną, było najwięcej strajków a złotówka zyskiwała na wartości i niczego nie brakowało  w sklepach - strajki po wojnie i tragiczne wydarzenia były wynikiem fatalnego stanu gospodarki nadmiernie obciążonej zbrojeniami i utrzymywaniem niezwykle licznej kadry partyjnych nierobów i kapusi.

A jakże nawet generał powołał komisje Kubiaka do ustalenia przyczyn powtarzających się kryzysów czyli wiedział ze kryzys z lat 1980-81 nie był pierwszym ale dziś udaje, że winni są strajkujacy a nie ustrój dla idiotów.

Czytał ktos z was co  w końcu ustaliła komisja Kubiaka?

1 ładowanie danych... 0 ładowanie danych... skomentuj
jagoda12345

jagoda12345 | 10 grudnia 2012 14:02:06

Ja w tej chwili mam 60 lat i wierzę mojej matce,która interesowała się polityką.Pracowała w czasie wojny przymusowo w Niemczech.Nie należała do żadnej partii.I pamiętam jak mówiła że Gen.Jaruzelski dobrze zrobił ,że wprowadził stan wojenny.I pamiętam jak mówiła ,że to było najgorsze zło.Mam wrażenie że,nie oceniono sprawiedliwie historii.

1 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
jagoda12345

jagoda12345 | 10 grudnia 2012 14:25:31

Za kilkanaście lat pan.Gen.Jaruzelski będzie wychwalany jak sprawiedliwie oceni go historia.

1 ładowanie danych... 1 ładowanie danych... skomentuj
więcej odpowiedzi
1 2 3 4 5 6 z 6

Koszulki pytamy.pl

Podobne pytania

Najaktywniejsi dziś

  1. 1 49,8 pkt elsieelsie
  2. 2 35,9 pkt _ewa__ewa_
  3. 3 24,8 pkt Tensor           -Tensor -
  4. 4 22,1 pkt okonekokonek
  5. 5 20,0 pkt brzydula-bbrzydula-b
więcej rankingów

Eksperci w kategorii:

kobietka ksiezniczka
Zgłoś błąd